Introduction

The Graduate Program in Agroindustrial Systems and Processes (PPGSPA) is an interdisciplinary program that aggregates different knowledge areas, complementary in the coordination and development of these systems. Through a interdisciplinary approach, the PPGSPA acknowledges the importance of all involved agents in the supply of raw materials, production, logistics and commercialization of agroindustrial products. The agroindustrial system also includes agricultural suppliers, farmers, storage operators, wholesalers, retailers and final consumers, all these involved in the process of value adding. Besides, this system includes the different institutions the coordinate and affect the successive stages of the agroindustrial production, among them we may highlight governments, markets, associations and cooperatives. The disciplines of the Graduate Program in Agroindustrial Systems and Processes (PPGSPA), from FURG campus Santo Antônio da Patrulha, are directly linked to the integration of the knowledge of the Applied Social Sciences, Engineering and Exact Sciences. Through the domain and integration of these skills, the student will be able to develop efficient technologies and strategies to search for innovative alternatives and to propose changes in processes, guiding fields of the agroindustrial system.

Construção do Conhecimento Interdisciplinar

Ementa:

Epistemologia do conhecimento científico. Questões conceituais e metodológicas ligadas à interdisciplinaridade. O diálogo entre as ciências em uma perspectiva interdisciplinar. O ensino e a pesquisa na agroindústria na perspectiva da interdisciplinaridade. A multi, pluri e transdisciplinaridade como ferramentas de construção e produção do conhecimento agroindustrial - impactos e aproximações teórico-metodológicas.
 

Bibliografia:

FAZENDA, Ivani (org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 14. ed. Campinas: Papirus, 2007.

HOFF, D. N. et al. Os desafios da pesquisa e ensino interdisciplinares. Revista Brasileira de Pós-Graduação, vol. 4, no. 7, pp. 42-65, 2011.

JANTSCH, A. P.; BIANCHETTI, L. (organizadores). Interdisciplinaridade – para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Editora Vozes, 1995.

LEIS, H. R. Sobre o conceito de interdisciplinaridade. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas, vol. 6, n. 73, p. 2-23, 2005.

PHILIPPI JR, A.; SILVA NETO, A. J. (editores) Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. São Paulo: Editora Manole, 2011.

LÉLÉ, S. & NORGAARD, R.. Practicing Interdisciplinary. Bioscience, vol. 55, n. 11, pp. 967-975, 2005.

MARANHÃO, T. P. A. Produção Interdisciplinar de conhecimento científico no Brasil: temas ambientais. Revista Sociedade e Estado, v.25, n.3 set./dez., 2010.

MORIN, E. O problema epistemológico da complexidade. Portugal: Europa-América, 3 ed., 2002.

MORIN, Edgar. Educação e complexidade - os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, e d. 2013.

NEVES, A. F.; PAULA, M. H.; ANJOS, P. H. R.; SILVA, A. G. (Organizadores) Estudos Interdisciplinares em Ciências Exatas e da Terra, São Paulo: Editora Edgar Blucher, 2016.

OLIVEIRA, E. B.; SANTOS, F. N. Pressupostos e Definições em Interdisciplinaridade: diálogos com alguns autores, Interdisciplinaridade, no. 11, pp. 73-87, 2017.

POWER, E. J.; HANDLEY, J. A best-practice model for integrating interdisciplinarity into the higher education student experience, Studies in Higher Education, vol. 44, no. 3, pp. 554-570, 2019.

TORALLES-PEREIRA, Maria Lúcia and FORESTI, Miriam Celí Pimentel Porto. Formação profissional: reflexões sobre interdisciplinaridade. Interface (Botucatu) [online], vol.2, n.3, pp. 149-152, 1998.